Tehergépkocsik, felépítmények és tehergépkocsi pótkocsik

      A kis tehergépkocsik üzemen belüli szállításokra, a háztáji gazdaságok termékeinek mozgatására vagy közvetlenül a fogyasztókhoz való továbbítására, üzemfenntartási (szerviz) feladatokra használatosak. Jellegzetes típusuk az NDK gyártmányú Multicar. Merevplatós és három oldalra billenthető kivitelben készült- dömperfelépítménnyel is ellátható. Kisméretű gumiabroncsai miatt kiépített utat igényelt. Ha szükséges — 5 kN hasznos terhén kívül -,pótkocsin vagy utánfutón még további 20...30 kN rakományt is vontathatott. Hasonló kategóriába tartoznak, de teherbírásuk eléri a 20 kN-t, az NDK gyártmányú BARKAS, ROBUR, az orosz UAZ, vagy a lengyel NYSA kocsik. A normál vagy középkategóriájú tehergépkocsik adták a mezőgazdasági változatok többségét, a következőkben csak néhány alaptípusra térünk ki. Legnagyobb számban, az 1968-ban megjelent NDK gyártmányú IFA W-50 LA/Z tehergépkocsikkal találkozunk, amelyek a szállított terméknek megfelelően többféle kivitelben, illetve felépítménnyel  voltak vásárolhatók. Beruházási költségük közepes volt. Fenntartásuk igen magas, javítási költséggel bírt, alkatrészellátásuk is gondokat okozott. Itthon rendkívül sok cserefelépítmény készült a billenőplatós mezőgazdasági rendeltetésű változatokra, (Szervestrágyaszóró felépítmény, szőlőszállító konténer, takarmányszállító tartály, vetőgép feltöltő adapter, műtrágyaszóró felépítmény, 18 méter munkaszélességű vontatott vagy függesztett szórókeretű permetező, üzemanyag-szállító tartály, folyékony műtrágyaszállító tartály, silószállító felépítmény, nyerges önrakodó nagybálaszállító univerzális pótkocsi, stb.) Terepjáró változataik a mezőgazdasági üzemek bármilyen útviszonyai között megállták és megállják helyüket. A Csepel Autógyár, a Csepel 469-es típust alakította ki mezőgazdasági felhasználásra, melyre elkészült a Tornádó 5 műtrágyaszóró felépítmény is az IFA-ra való ugyanilyen szerkezet mintájára. A szovjet gyártású ZIL MMZ típus csak nehéz terepen volt gazdaságos, mivel üzemanyag-fogyasztása rendkívül magas volt. A Kamaz-55111 típus bár jó terepjárású, de felépítménye csak hátrabillenthető ezért pótkocsis vontatásra nem lehet használni, viszont ehhez is készül Bóra-8000 néven műtrágyaszóró felépítmény itthon. A csehszlovák Skoda LIAZ MTS 24, illetve a 151.261 és 251.261 összkerékmeghajtású tehergépkocsik is csak pótkocsis szerelvényként üzemeltethetők előnyösen, beruházási költségük igen magas volt. A nagy teherbírású tehergépkocsik között elsőként említjük a RÁBA Magyar Vagon és Gépgyár RÁBA-MAN típusait azok közül is a 836-os sorozatot és a 26.230 DFKA vagy 22.230 DFKA nyugati kooperációban készülő típusait, amelyek 100...120 kN teherbírású, összkerékhajtású változatok. Több pótkocsis rendszerben, belső üzemi utakon is dolgoztak, sőt különböző felépítményekkel is felszerelhető volt (SZF-10 Szervestrágyaszóró, TORNADÓ-11 műtrágyaszóró). Így kihasználását fokozni tudták, amelyre az aránylag nagy beruházási költség miatt egyébként is szükség volt. A csehszlovák TATRA-148 és 815 gyártmányok teherbírása már a 150 kN-t is megközelítette.  A teherbírással együtt természetesen egyre nőtt a kocsik motorteljesítménye is. A legújabb gyártmányok 150 kW, sőt még azt is meghaladó teljesítményűek voltak, amelyet pótkocsis vontatmányokkal is igyekeznek kihasználni. Közben az NDK IFA kombinátban is történtek fejlesztések, elkészült 1980-1981 tájékán az L-60 prototípus, de a sorozatgyártás majd csak 1987-ben egy sor korszerűsítés után indulhatott meg. Akkor már egy teljesen más külsejű kísérleti típussal aminek már előre billenthető fülkéje, hathengeres erős dízelmotorja, volt korszerűsítették a vezető fülke berendezéseit, a futóművek megváltoztak, növelték a kerékméretet, megnőtt a vontatási teljesítmény. A W-50-es és L-60-es típusokat az NDK rendszerváltásig párhuzamosan gyártották, viszont az L-60-as típusnak sokkal nagyobb volt a beszerzési költsége mint öregebb fejlesztésű testvérének, így nem tudott olyan nagy mértékben elterjedni a Mezőgazdasági nagyüzemekben. A gyártás időszaka is sokkal rövidebb volt hisz csak néhány évig tartott, ellenben a W-50-est akkor már 20 éve készítették. A rendszerváltással egyidőben befejeződött az igazán mezőgazdasági rendeltetésű tehergépkocsik használata az itthoni még megmaradt nagyüzemekben. A járműgyárak sorra tönkre mentek, megszűntek, vagy egészen más rendeltetésű járművek gyártására álltak át.

 
                 Csepel D 750.30 összkerékhajtású tehergépkocsi
                         (Magyar Népköztársaság, Csepel Autógyár)                                                                                

Csepel D 750 összkerékhajtású tehergépkocsi

  A magyar gyártmányú CSEPEL D-750 tehergépkocsi család gyártását az 1970-es évek közepén kezdték el. A CSEPEL D-750.30 3 oldalra billenthető felépítményes tehergépkocsi hátsókerék hajtású, Rába M.a.n.-2156 HM6 típusú 6 hengeres, álló soros elrendezésű, vízhűtéses, M.A.N. rendszerű motorral szerelt, nagy teherbírású tehergépkocsi. Tengelykapcsolója, szinkronizált sebességváltója (ZF-licenc), kormányműve, kardánhajtásai mind a CSEPEL Autógyár termékei. Az első futóműve import, míg a hátsó Rába-018.45 típusú Győri gyártmányú. A vezetőfülke lengyel gyártmányú Jelcz Autógyár terméke, a vezetősor mögött elválasztható pihenőhellyel ellátva, az utasülés biztonsági fejtámlás kivitelű. A Kaposgép KCR-3050 típusú tehergépkocsira szerelhető rakodó daruval ellátott változatát 750.07 típusjelzéssel látták el.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                  Csepel D 754 összkerékhajtású tehergépkocsi
                        (Magyar Népköztársaság, Csepel Autógyár)                                                                                

Csepel D 754 összkerékhajtású tehergépkocsi

  A szigetszentmiklósi Csepel Autógyár 1981-ben bemutatott terméke a Csepel D 750-es típus összkerékhajtású változata, mezőgazdasági szállítási feladatokra kialakítva. A vezetőfülke elõrebillenthető, lengyel Jelcz gyártmányú, A motor és a futóművek Rába MVG. termékei. A motor típusa: Rába M.a.n. D-2156 HM6. Alváza Z és U profilú acélszelvényekből kialakított létraváz. A hátsó futómû bolygóműves, tehermentesített féltengelyekkel. A differenciálmű elektro-pneumatikusan zárható. Kormánymûve golyósoros, hidraulikus szervókormány. A futóművek laprugókkal kapcsolódnak az alvázhoz. A futómű hidraulikus lengéscsillapítókkal is fel van szerelve. A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz, hidropneumatikus mûködtetésű. Sebességfokozatok: 6/1 A fékrendszer kétkörös nyomófék. A billenő felépítmény két oldalra billenthető, automatikus oldalfalnyitó és záró berendezéssel ellátott.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
           Rába U 22.230 DFKA összkerékhajtású tehergépkocsi
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

Rába U 22.230 DFKA összkerékhajtású tehergépkocsi

 Az 1974-ben kifejlesztett, Rába-M.a.n. kooperációban gyártott háromtengelyes, összkerékhajtású, szimpla abroncsozású tehergépkocsi, három irányba billenthető kocsiszekrénnyel felszerelten, terepen és épített úton egyaránt üzemeltethető mezőgazdasági szállítójármű. Rendeltetése ömlesztett anyagok szállítása és önürítéssel történő lerakása, továbbá különböző mezőgazdasági adapterek üzemeltetése. A jármű erőforrása négyütemű, hathengeres Diesel-motor. A kocsi fékberendezése kétvezetékes, direkt működésű, mind a hat kereket fékező KNORR-rendszerű légfék. A kocsiszekrény billentését egy darab teleszkópos hidraulika munkahenger végzi, a kocsi hidraulikus köréről. A kocsiszekrény hátsó fala automatikus, az oldalfalaké kézi működtetésű. A tehergépkocsin kialakított csatlakozó elemek lehetőséget biztosítanak egy 10 tonnás, kéttengelyes, billenőplatós pótkocsi vontatásához.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
          IFA W50 LA/Z 2 SK 5 ND összkerékhajtású tehergépkocsi
 
          (Német Demokratikus Köztársaság, VEB IFA Automobilwerke)                                                                                

IFA W50 LA/Z 2 SK 5 ND összkerékhajtású tehergépkocsi

  A 2SK-5ND típust a 3SK-5ND-vel ellentétben két oldalra billenthető rakfelülettel szerelték fel, mely teljesen acél szerkezetű, oldalfalai vízszintesen osztottak szinte majdnem egyenlő arányban. Az oldalfal nyitást, zárást mindkét irányban teljesen automatikusra alakították ki. A felépítmény jóval magasabb mint a három oldalra billenthetõ változatnál, és a teherautó hossza is növekedett majdnem 10 centivel. A billenõ felépítmény különbségei miatt néhány méret és súlyadatban eltér a három oldalra billenthetõ változattól, de minden más kialakításban illetve paraméterben megegyezik az előbb tárgyalt típussal. A gyártás kezdetén még inkább csak a két oldalra billenthető változatot gyártották, de a népszerûsége inkább a három irányba üríthetõ változatnak lett nagyobb, pedig a kezelhetõsége ennek sokkal könnyebb volt. A 3SK5-ND típus billenthető felépítmény oldalfal nyitása és zárása csak hátra volt automatikus, a többi irányba külön kézi segítséget igényelt.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
          IFA W50 LA/Z 3 SK 5 ND összkerékhajtású tehergépkocsi
 
          (Német Demokratikus Köztársaság, VEB IFA Automobilwerke)                                                                                

IFA W50 LA/Z 3 SK 5 ND összkerékhajtású tehergépkocsi

  Az IFA W-50 LA/Z  3 SK 5ND összkerékmeghajtású, kéttengelyes, homlokkormányzású, teljes acélszerkezetű, 4,45 tonna hasznos teherbírású, 3 irányba billenthető felépítményű teherautó, az 1968-ban kifejlesztett IFA W-50 tehergépkocsi család, mezőgazdasági alkalmazásra szánt típusa. A meghajtó motor 4 hengeres álló soros elrendezésű, vízhűtéses, diesel motor. A sebességváltó 5 előre és 1 hátra fokozatú, állandó kapcsolásban, álló ferdefogazású fogaskerekekkel 2-5. fokozatban kényszerszinkronizált. A vezetőfülke fűthető és szellőztethető 2 személyes, osztott szélvédő üvegekkel, lehajtható oldal ablakokkal, és hátsó sarokablakokkal. A fékek mind a 4 kerékre hatnak, kétkörös hidraulikus rendszerűek, sűrített levegő rásegítéssel. A billenő felépítmény teljes acél rakfelületű, leszerelhető magasítókkal ellátott. Billentésük hidraulikus úton a vezetőfülkéből történő vezérléssel működik. A tehergépkocsi alkalmas pótkocsi vontatására is.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                  IFA W50 LA/Pv összkerékhajtású tehergépkocsi
 
          (Német Demokratikus Köztársaság, VEB IFA Automobilwerke)                                                                                

IFA W50 LA/Pv összkerékhajtású tehergépkocsi

  Az IFA W50 tehergépkocsi család összkerékmeghajtású sorozatának fix rakfelülettel szerelt polgári felhasználásra szánt tagja. Az IFA W50 LA tehergépkocsiknál megszokott meghajtó motorral, acéllemezes fűthető 2 személyes vezető fülkével, futóművel, differenciálzárral és alvázzal. Sebességváltó szinkronizál távkapcsolású. Terepváltója az összkerékhajtást is kapcsolja, osztóműve kiegyenlítővel rendelkezik és pneumatikus kapcsolású. Rugózása elől hátul félelliptikus laprugós, elől teleszkópos lengéscsillapítókkal, a hátsó kiegészítő pótrugókkal. A kormánymű hidraulikus szervós. Fékberendezés hidraulikus, pneumatikus rásegítéssel. Rakfelülete fából készült, lenyitható oldal és hátfallal, oldalfal magasítással, és mindkét oldalon lehajtható ülőlapokkal. Lehetőség van ponyvatartó és ponyva felhelyezésére is, illetve alkalmas hasonló rakfelületű pótkocsi vontatásra is.
 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
           IFA L60 1218 4x4 DSKN összkerékhajtású tehergépkocsi
 
          (Német Demokratikus Köztársaság, VEB IFA Automobilwerke)                                                                                

IFA L60 1218 4x4 DSKN összkerékhajtású tehergépkocsi

  Az IFA L60 1218 4x4 DSKN típusú három oldalra billenthető felépítményű összkerékmeghajtású tehergépkocsi az IFA L60 típusú tehergépjárműcsalád mezőgazdasági használatra kialakított változata. Motorja hathengeres, négyütemű, vízhűtéses dízelmotor. A rakfelülete acéllemezből készült, hátsó fala automatikus nyitású és zárású. Vezetőfülkéje szintén acélból készült, kettő ülés található benne. Tengelykapcsolója egytárcsás, száraz, hidropneumatikus rásegítéssel. Sebességváltója osztóművel, forgatónyomatéknövelővel, ellátott szinkronizált kivitelű. Az első és hátsó tengely bolygóműves kivitelű, teleszkópos és laprugós lengéscsillapítású, függesztett elektropneumatikusan működtethető diferenciálzárral. A jármű alváza rugalmasan csavarodó tartókeretből áll. Kormányzása hidraulikus rásegítésű. A ékberendezés kétkörös, hidraulikus rendszerű, pneumatikus rásegítéssel. 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
             IFA L60 1218 4x4 PB összkerékhajtású tehergépkocsi
 
          (Német Demokratikus Köztársaság, VEB IFA Automobilwerke)                                                                                

IFA L60 1218 4x4 PB összkerékhajtású tehergépkocsi

   Ez a tehergépkocsi az IFA L60 1218 típusú összkerékmeghajtású tehergépkocsik egyik 1986-ban bemutatott alapváltozata. A jármű acélból készült rakfelülettel és ponyvával van ellátva. Az oldalfalakon belül 4 lehajtható ülőpad van. A rakfelület alatt 3 db üzemanyagtároló található. A vezetőfülke billenthető, háromüléses kivitelű, benne ergonómiailag helyesen kialakított kezelőszervek, jelzőberendezések, ülések vannak. A motor álló soros, 6 hengeres, vízhűtéses, nyomóolajozásos hőkicserélős kenési rendszerrel. A tengelykapcsoló egytárcsás száraz, tányér rugós, hidraulikus-pneumatikus rásegítéssel. A sebességváltómű szinkronizált, állandóan bekapcsolt osztóművel, kikapcsolható forgatónyomaték-kiegyenlítővel, kapaszkodófokozattal. A futőművek bolygótengely, teleszkópos lengéscsillapítókkal, félelliptikus laprugókkal, differenciálzárral. Az alváz rugalmasan csavarodó tartókeret, kereszttartókkal. A kormánymű golyósoros hidrokormánygép. A fék kétkörös hidraulikus, pneumatikus fékrásegítővel.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
           IFA L60 1218 4x4 WK összkerékhajtású tehergépkocsi
 
        (Német Demokratikus Köztársaság, VEB IFA Automobilwerke)                                                                                

IFA L60 1218 4x4 WK összkerékhajtású tehergépkocsi

   Az IFA L60 4x4 Wk az IFA L60 1218 típusú összkerékmeghajtású tehergépkocsik szekrényes felépítésű műhelykocsi változata. Az acélból készült, hegesztett, bordázott, lemezzel burkolt, szigetelt felépítmény felszerelése közepes javítási munkálatokat tesz lehetővé. A vezetőfülke billenthető, háromüléses kivitelű, ergonómiailag helyesen kialakított kezelőszervekkel, jelzőberendezésekkel, ülésekkel. A motor álló soros, 6 hengeres, vízhűtéses, nyomóolajozásos hőkicserélős kenési rendszerrel. A tengelykapcsoló egytárcsás száraz, tányér rugós, hidraulikus-pneumatikus rásegítéssel. A sebességváltómű szinkronizált, állandóan bekapcsolt osztóművel, kikapcsolható forgatónyomaték-kiegyenlítővel, kapaszkodófokozattal. A futómű bolygótengely, teleszkópos lengéscsillapítókkal, félelliptikus laprugókkal, differenciálzárral. Az alváz rugalmasan csavarodó tartókeret, kereszttartókkal. A kormánymű golyósoros hidrokormánygép. A fék kétkörös hidraulikus, pneumatikus fékrásegítővel.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                 ZIL MMZ 555 tehergépkocsi
 
                                             (Szovjetunió)                                                                                

   A ZIL MMZ 555 ("billencs ZIL") tehergépkocsi általános rendeltetésű, billenthető felépítménnyel rendelkezik. Mezőgazdaságunkban sok éven át szolgáltak ezek a tehergépkocsik szállítójárműként, legfőképp a betakarítási munkáknál. Motorja benzin-üzemű, 8 hengeres, vízhűtéses, kényszer olajzású V-motor. A tengelykapcsolója egytárcsás, száraz, a sebességváltómű 5+1 fokozatú, melyek közül a 2-5. fokozat szinkronizált. Az alváz acél idomokból szegecselt létraváz. A mellső futómű ökösfejes, merev elsőtengely, a hátsó futómű hegesztett, sajtolt hídház. Az üzemi fék egykörös, egyvezetékes légfék. A rögzítőfék mechanikus, kardántengelyre ható belsőpofás dobfék. A kormánymű hidraulikus szervokormánymű. A vezetőfülke 3-üléses, a vezetőülés állítható. A felépítmény egy billenőteknő, mely acéllemezből készült, ovális alakú, a hátsó fala kézi vezérléssel nyitható. Az emelőberendezés hidraulikus, teleszkópos, egyhengeres, kételemes. 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                      ZIL 130 tehergépkocsi
 
                                              (Szovjetunió)                                                                                

   A ZIL 130 ("platós ZIL") tehergépkocsi jól alkalmazható a mezőgazdaságban szállítási feladatok elvégzésére, merev platója miatt főként zsákos és darabos árúk szállítására. Motorja benzin-üzemű, 8 hengeres, vízhűtéses, kényszer olajzású V-motor. A tengelykapcsolója egytárcsás, száraz, a sebességváltómű 5+1 fokozatú, melyek közül a 2-5. fokozat szinkronizált. Az alváz acél idomokból szegecselt létraváz. A mellső futómű ökösfejes, merev elsőtengely, a hátsó futómű hegesztett, sajtolt hídház. Az üzemi fék egykörös, egyvezetékes légfék. A rögzítőfék mechanikus, kardántengelyre ható belsőpofás dobfék. A kormánymű hidraulikus szervokormánymű. A vezetőfülke 3-üléses, a vezetőülés állítható. A rakfelület nyitott, faplatós. Az oldalfalak és mellső-hátsó falak szintén fából készültek. A mellső fal rögzített, a hátós és az oldalsó falak lehajthatók.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                  KamAZ 5510 tehergépkocsi
 
                                              (Szovjetunió)                                                                                

   A KamAZ 5510 billenőfelépítményes, 6x4 kerékképletű tehergépkocsi a mezőgazdaságban kiválóan alkalmazható szállítási feladatokra nagy teherbírása és jó terepjáró képessége miatt. Motorja diesel-üzemű, 8 hengeres, V elrendezésű, vízhűtéses. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás, hidraulikus működtetésű, pneumatikus rásegítővel. A sebességváltómű mechanikus, 5+1 fokozatú, melyek közül a 2-5. fokozat szinkronizált. Az alváz U keresztmetszetű idomokból szegecselt létraváz. A mellső futómű merev elsőtengely, a hátsó futómű hajtott ikertengely. A differenciálzár pneumatikus működtetésű. Az üzemi fék kétkörös, egyvezetékes légfék, terheléstől függő automatikus fékerőszabályozóval. A rögzítőfék rugóerőtárolós, mechanikus. A lassítófék kipufogófék, pneumatikus működtetéssel. A kormánymű integrált, golyósoros, csavaranyás, hidraulikus rásegítővel. A vezetőfülke 3 személyes, hőszigetelt, előre billenthető. A felépítmény acéllemezből hegesztett, mely hátra billenthető.  
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                  KamAZ 5320 tehergépkocsi
 
                                              (Szovjetunió)                                                                                

   A KamAZ 5510 merev felépítményes, 6x4 kerékképletű tehergépkocsi. A mezőgazdaságban elsősorban darabos és zsákos árúk, valamint nagyméretű tartályok szállítására alkalmazható. Motorja diesel-üzemű, 8 hengeres, V elrendezésű. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás, hidraulikus működtetésű, pneumatikus rásegítővel. A sebességváltómű mechanikus és pneumo-mechanikus előválasztós váltómű 10+2 fokozattal. Az alváz U keresztmetszetű idomokból szegecselt létraváz. A mellső futómű merev elsőtengely, a hátsó futómű hajtott ikertengely. A differenciálzár pneumatikus működtetésű. Az üzemi fék kétkörös, egyvezetékes légfék, terheléstől függő automatikus fékerőszabályozóval. A rögzítőfék rugóerőtárolós, mechanikus. A lassítófék kipufogófék, pneumatikus működtetéssel. A kormánymű hidraulikus szervokormánymű. A vezetőfülke 3 személyes, hőszigetelt, előre billenthető. A felépítmény nyitott rakfelület, igény szerint ponyvatartóval és ponyvával. A hátsó és a két oldalfal lenyitható.  
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó