Silószállító pótkocsik és felépítmények

       A silószállító pótkocsik megjelenése körülbelül 1967-től kezdődött el amikor megjelent a Fortschritt T-087 típusú lehordószerkezetes pótkocsi silószállító térfogatnövelő felépítménnyel szerelt változata. Addig csak házilag készített magasítókkal növelték a hagyományos pótkocsik raktérfogatát igaz, hogy ezen módszer a vontatott silózók, szállító járműre történő ürítési sebességéhez megfelelő volt. A 70-es évek elejétől viszont megjelentek az önjáró silózók, amelyek nagyobb betakarítási teljesítményüknél fogva sokkal nagyobb befogadó kapacitást igényeltek a szállító járművektől. A Legnagyobb gépgyártó és szállító cég a Fortschritt Kombinát kialakította az új univerzális lehordó szerkezetes pótkocsi családjához, a T-088-hoz F-997 típusjelzéssel a speciális silószállító térfogatnövelő felépítményt, amely hátul még a termény ürítését segítő bontó terítő dobokkal volt ellátva. 1990-ig ez volt a legnagyobb raktérfogattal rendelkező speciális pótkocsi a silószállításhoz. Automatikus ürítés és teljesen hidraulikus működtetés jellemezte. A magyar mezőgépgyártó vállaltok sem tétlenkedtek, és hagyományos egy és kéttengelyes pótkocsikhoz kialakítottak automata oldalfalnyitású térfogatnövelő felépítményeket. Így került sorozatgyártásra közel egy időben kb. 1975 környékén a MBP-6,5 R, az EB-7-70 M1, és  az itthoni gyártású lehordó szerkezetes univerzális pótkocsikhoz a T-6-74 és az SZTP-108-hoz is kifejlesztett silószállító térfogatnövelő adapterek. Elindult az IFA W-50-LA/Z tehergépkocsikhoz IF 12 és a HW-80.11 és 60.11 NDK gyártmányú kéttengelyes két oldalra billenthető pótkocsikhoz PF jelzéssel kialakított felépítmények gyártása is, melyeket az AUTOKER forgalmazott. Működésük, billentésük jobb oldalra, oldalfalnyitásuk és zárásuk ugyancsak teljesen automatikus volt. Segítségükkel a befogadó térfogat több mint a kétszeresére emelkedett. A nyolcvanas évek vége felé a Nyíregyházi Mezőgép által kifejlesztett 3 oldalra billenthető KP pótkocsi család is készült silószállító magasítóval szerelt változatban. A Szovjetunióból importált PSZE-F-12,5B pótkocsihoz is szállítottak silószállító felépítményt, amelynek az volt a különlegessége, hogy a szecskázott anyagot mindkét oldalról fogadni tudja a betakarító gépről, egy automatikus mozgatású oldalfal segítségével, sőt ennél a pótkocsinál a szecskázó mögé kapcsolás és így történő üzemeltetés sem nehézkes. Az előbb említett silószállító járművek közül mindegyik változó arányban terjedt el hazánk mezőgazdasági nagyüzemeiben, a legnépszerűbb kétség kívül az MBP-6,5 R a T-088 pótkocsik és az IFA teherautókra és pótkocsikra szerelhető felépítmények lettek, amelyeket mai napig is előszeretettel használnak a szecskázott anyagok betakarító géptől történő szállításánál.

 
                            IF 12 szecskaszállító felépítmény
              (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Cserkút)
                                                                                   

  A szecskázott lucerna, silókukorica, szalma  szállítására alkalmas felépítmény az IFA W50 LA/K, LA/Z tehergépkocsik platójára szerelhető, a gyári oldalfalak helyére, mely a Mezőgép Cserkút 2. számú gyáregységében, Mágocson készült. A felépítmény nem befolyásolja a gépkocsi súlypontját, ezáltal a tengelynyomások sem változnak. Zöldtakarmány betakarítási időszakban a gépkocsival szállítható termékmennyiség jelentősen emelkedik az előírt raksúly túllépése nélkül - ezáltal az egységnyi szállított mennyiségre jutó szállítási költség csökken. A kocsiszekrény felső részén  elhelyezett terelőfal megakadályozza a befújt anyag szétszóródását, túllépését a kocsiszekrényen. A felépítmény bal oldalfala billentéskor automatikusan kinyílik, visszaengedéskor pedig becsukódik.  
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
               EB-7/70-M1 és M2 zöldtakarmány szállító pótkocsi
     (Magyar Népköztársaság, Erdészeti Gépgyártó Vállalat Szentendre)
                                                                                   

  Az EB-7/70 pótkocsi a felszerelhető M1 és M2-es térfogatnövelő adapterrel kis térfogatsúlyú anyagok, valamint szálas és silózott termények szállítására alkalmas traktor vontatású szállítóeszköz. Az alapgépre felszerelhető adapter oldalfal-magasítói négyzet keresztmetszetű zárt szelvényből készültek, az oldalakat borító lemez hidegen hengerelt 1 mm-es finomlemez, melyet a keretszerkezethez szakaszos hegesztés rögzít. A felépítmény jobb felső része nyitott, itt történik a takarmány betárolása. Ürítésnél a tető nyitott oldalfala felé billenthető  a kocsiszekrény. Billentésnél az alapoldalfal nyitása kézzel, míg az oldalfal-magasítóé automatikusan történik.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                        MBP-6,5 RTM/R szecskaszállító pótkocsi
              (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Nyíregyháza)
                                                                                   

  A silózott anyagok szállítására kifejlesztett pótkocsi az MBP-6,5 / R pótkocsi automatikus nyitószerkezetű térfogatnövelő felépítménnyel ellátott változata. Az alap oldalfalakra támaszkodik a térfogatnövelő adapter, amelynek kialakítása olyan, hogy menet közben a betakarítógép közvetlenül a pótkocsiba üríthessen, így az adapter jobb oldalán az oldalfal alacsonyabb. Az adapter az alap oldalfalakon támaszkodik, és a bal oldali falhoz csuklósan kapcsolódik. A pótkocsihoz való csatlakozást biztosítja az automatikus nyitószerkezet karrendszere is. A pótkocsi ürítése billentéssel a jobb oldalra történik, mely során a jobb oldali lap oldalfal lefelé nyílik, az egész térfogatnövelő adapter pedig felfelé mozdul el. A kocsiszekrény billentését egyvezetékes, hidraulikus rendszerbe sorba kötött 2 db teleszkópos munkahenger végzi. A pótkocsit előzőleg a Mezőgép Hódmezővásárhely gyártotta MBP-6,5 RTM típusjellel.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                             F-997 szecskaszállító felépítmény
   (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Landmaschinenbau Neustadt)                     

  A T-088 pótkocsi F-997 jelű adapterrel felszerelve szecskázott anyagok szállítására és ürítésére alkalmas mezőgazdasági szállítóeszköz. A pótkocsi oldalfalára térfogatnövelő oldalmagasítókat szereltek fel. A szecskázott anyagok egyenletes kiosztását a hátsó részre szerelt vízszintes elrendezésű bontóhengerek biztosítják. A kocsi hátsó részét hidraulikus munkahengerrel működtetett zárófal zárja le, amely a felépítmény felső részén kiképzett két csap körül fordul el, szállítási és töltési helyzetben a munkahengerek tehermentesítésére kétoldalt kézi zárszerkezet található. A pótkocsi alján két tagból álló kaparóléces lehordószerkezet található, amely a raktér ürítését végzi. A bontóhengereket a traktor TLT-je hajtja meg, a lehordószerkezetet pedig hidromotor. A kocsiszekrény felső részének egyharmadát 30°-ban elhelyezett terelőfal zárja le, amely megakadályozza a befújt anyag szétszóródását, túllépését a pótkocsin.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                  PF 12 / PF 14 szecskaszállító felépítmények
              (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Cserkút)
                                                                                   

  A szecskaszállító felépítmények a HW és HL 60.11 és 80.11 típusú pótkocsikra szerelhetők fel, melyek a Mezőgép Cserkút 2. számú gyáregységében, Mágocson készültek. Alkalmazásával a szállítható anyag mennyisége mintegy kétszeresére nő. Elsősorban szecskázott lucerna, silókukorica, szalma szállítására alkalmazható. A felépítmény a pótkocsi átalakítása nélkül felszerelhető, és nem befolyásolja a pótkocsi súlypontját és tengelyterhelését. A pótkocsi gyors kiürítését a menetirány szerinti jobb oldalon kialakított billenő ajtó biztosítja, amely billentéskor automatikusan nyílik. A kocsiszekrény felső részén  elhelyezett terelőfal megakadályozza a befújt anyag szétszóródását, túllépését a pótkocsin.  
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó