Önjáró rakodógépek

 Az önjáró rakodógépek alkalmazása a magyar mezőgazdaságban lényegében a Vörös Csillag Traktorgyár önjáró forgógémes rakodógép gyártásával indult be Magyarországon, melyet az 50-es évek végén alakítottak ki az akkor már gyártásban lévő elég érdekes kialakítású, jó terepjáró képességű, Dutra 50-es Dömpercsaládból. Egész egyszerűen a billenthető puttony helyére egy hidraulikusan forgatható forgózsámolyt szereltek, és a különböző gémtoldatok illetve kanalak segítségével a legkülönbözőbb mezőgazdasági, ipari, erdészeti, vízgazdálkodási, építőipari illetve kommunális anyagmozgatási munkák elvégzésére alkalmas volt. A rakodót 2 hengeres diesel Csepel márkájú motor hajtotta. Kétkerék hajtású könnyű kezelésű Frak-B1 (Dutra-3500) és a fedett térben is jól alkalmazható Frak-B2 típusok először vezető fülke nélkül majd később fűthető vezető fülkével ellátott változatban is készültek. A fent említett típus gyakorlatilag egészen 1970-ig uralta hazánkban az önjáró rakodógépek kategóriáját, jelentős tételben exportált a gyár külföldi piacokra is belőle. 1971-ben mutatták be a Dutra-6500 110 lóerős csuklós törzskormányzású nagy teljesítményű homlokrakodógépet, melyhez hasonlóan korszerű rakodót egész Európában nem gyártottak abban az időben. A sorozatgyártása 1972-ben indult meg a különböző null szériák megjelenése és tesztelése után. Sajnos a Dutra gyár megszűnése miatt csak néhány száz darabos sorozat készült belőle.
    1975-től 1990-ig a magyar mezőgazdaság önjáró rakodó gép szükségletét nagy részben importból fedezték.  Ettől kezdve az önjáró rakodó gépek 4 nagy kategóriákba sorolódtak. Továbbra is jelen volt a forgógémes rakodógép kategória melynek legnagyobb darabszámban elterjedt változata a Csehszlovákiából importált UN-0.50 és 0.53 típusok voltak. Ezeket a rakodókat zetor motor hajtotta, vezetőfülkével ellátott kényelmes könnyű kezelésű gépeket elsősorban a TSZ magtárakban és gabonaforgalmi vállalatok telepein alkalmazták előszeretettel, de a több mint 8 féle munkaeszközzel a mezőgazdaság egyéb területein is kiválóan használható volt. A másik forgógémes rakodó már nem homlokrakodók kategóriájába tartozik, hisz csak markoló kanállal és egyéb fogó és szorító eszközökkel lehetett használni, az 1978-tól behozott román gyártmányú UTB TIH-445DH majdnem 2 tonna emelőképességű rakodó gépet. Nagyon kis darabszámban értékesítettek belőle. Ebben a kategóriában NDK gyártmányú típus is Fortschritt T-157 néven. A következő kategória a forgótornyos gépek csoportja melynek jellemzője, hogy a rakodógém, a motor, és a vezérlő elemek a vezetőfülkével együtt összeépítve, egy körbeforgást biztosító csatlakozáson keresztül kapcsolódnak a járószerkezetet magába foglaló alvázhoz, teljes körbefordulást lehetővé téve így. Itthon a legismertebb és legelterjedtebb képviselője mezőgazdaságunkban, a hatalmas darabszámban üzemelő Fortschritt/Weimar T-174 és T-174/2 illetve ezek különböző módosított változatai, melyet kisebb változtatásokkal több mint 20 évig gyártott az NDK-beli Fortschritt kombinát. A két hengeres léghűtéses diesel motorral hajtott, összkerékmeghajtású rakodógép nagyon jó terepjáró képességű volt, viszont a vezetőfülkéje nem éppen a kényelmes kategóriába tartozott. További korszerű önjáró forgótornyos kotró-rakodógépek voltak a lengyel Warynszky, a Román Castor és Poclain típusok, a Csehszlovák DH-112, és az orosz EO sorozatú kotró-rakodók illetve ezek lánctalpas változataik, az NDK Fortschritt/Weimar T-185 és az 1987-től megjelenő T-188. 
   A tisztán önjáró homlokrakodók között is két kategória van az egyik, a Csúszva kormányzású hidrosztatikus hajtású kis teljesítményű kompakt rakodó gépek, melyek legnagyobb képviselői a hazánkban 1970-es években a Kaposgép által gyártott UR majd az azt felváltó UNIRAK típusok voltak , de a kezdetektől megtalálható volt a külföldi GEHL márka ilyen jellegű változatai is. Csehszlovákiából is importáltunk hasonló kialakítású, UNC típusjelzésű gépeket.  A Hagyományos önjáró homlokrakodó gépek hatalmas választékban voltak jelen, a hazai Dutra-6500 gyártásának beszüntetését követően. A felépítésükben hasonló gépek csak kormányzásukban mutattak jelentősebb eltéréseket , de döntően a csuklós törzs kormányzás maradt a meghatározó mértékű. A Teljesség igénye nélkül néhány típus az 1975 és 1990 közötti időszak, legismertebb és legelterjedtebb külföldi és hazai gyártmányai közül: A csehszlovák UN-0.70, és UNK-320, a magyar HR-2 és HR-2S, Hunirak-2500 és 3500, Kaposgép-Atlas AR-61B.  a Volvo 640 és 641, stb. Az előzőekben, kategóriánként összefoglalt önjáró rakodógép márkák és típusok többsége még mind a mai napig megtalálható mezőgazdaságunk anyagmozgató gépei között, annak ellenére hogy szinte mindegyik gyártása már sok-sok évvel ezelőtt befejeződött. Meg kell említeni, hogy 1987-ben behozatalra került elsőként hazánkba, az angol gyártmányú JCB gyártmányú teleszkópgémes önjáró homlokrakodó gép is, mely kategória ma már nagy népszerűségnek örvend mezőgazdaságunkban, napjainkban.

 
                       Dutra FRAK-B1 forgógémes rakodógép
           (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)                                                                                         

  A FRAK-Bl típusú forgórakodó a "D" jelű dömper korszerűsített típusváltozata, melynek puttonya helyére hidraulikus működtetésű forgórakodó szerkezet került. A meghajtómotor Csepel márkájú négyütemű vízhűtéses, négyhengeres, előkamarás álló soros elrendezésű diesel. A gépemelő munkahengerek tolórúdjainak bekötése váltócsapos rendszerű. Az alkalmazott csapszeg kiemelése után a tolórúdfejek a megfelelő csapágyhüvelybe áthelyezhetők. Felső csaphelyzetben a gép bármely szerszámegység felszerelésével általánosan használható. Fékberendezése 4 kerékre ható hidraulikus lábfék és a hátsó kerekekre ható mechanikus, rögzíthető kézifék.  A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz rendszerű, mechanikus működtetésű. A differenciálmű zárható. A sebességváltómű mechanikus, egyenes fogazású, homlokfogaskerekes, szorzóváltó.  
                                         
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                   Dutra 6500 nagyteljesítményű homlokrakodó
          (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)                                                                                         

  Az ország fejlesztését szolgáló tervek között az 1960-1970-es években több olyan program szerepelt, amelynek célja az úthálózat bővítése és korszerűsítése, az öntözés még szélesebb körű elterjesztése volt. A Vörös Csillag Traktorgyár fejlesztői ezért terveztek nagyobb teljesítményű, sokféle területen használható rakodógépet. A gép ízelt kormányzású, kis fordulási sugárral és két nyomon fordul. A rakodóegységet 40°-kal jobbra vagy balra el lehet fordítani. A nyomatékátvitel fokozat nélküli, hidrodinamikus nyomatékváltóval. A gép hídjai a jól ismert dömper hátsó hídja. A fékrendszer szintén a dömperből származik. A rakodóberendezés hidraulikus, három részből áll: emelő- és billentő mechanizmus és a kanál. A szükséges olajmennyiséget fogaskerékszivattyű szállítja. A munkahengerek egységesen 110 mm furatúak. A vezetőfülke a kormánycsukló mögött, megfelelő magasságban helyezkedik el, így a gépkezelő beleláthat a szállíó jármű rakterébe.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                              AR 61B csuklós homlokrakodó
               (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Kaposvár)                                                                                 

  A magajáró rakodógép ömlesztett mezőgazdasági és ipari anyagok vagonból történő kirakodására, mélyalmú istállók kitrágyázására, valamint egyenletes terepen történő rakodási feladatok végzésére alkalmas. Az alváz kétoldalt elhelyezkedő, lemezből hegesztett zárt, szekrényes főtartókból áll. Az idomacélból hegesztett két párhuzamos emelőgém egy-egy tengelyen és hidraulikus munkahengeren keresztül csatlakozik az alvázból kinyúló tartóoszlophoz. A motor főtengelyére csatlakozik az emelőszerkezet hidraulikus szivattyúja.  A gép kormányzása a kétoldali hajtásba épített tengelykapcsolókat működtető botkormánnyal történik. Gyártása 1987-től 1991-ig tartott.
                                 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                              UR rakodógép
                   (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Kaposvár)                                                                                 

  A magajáró rakodógép ömlesztett mezőgazdasági és ipari anyagok vagonból történő kirakodására, mélyalmú istállók kitrágyázására, valamint egyenletes terepen történő rakodási feladatok végzésére alkalmas. Az alváz kétoldalt elhelyezkedő, lemezből hegesztett zárt, szekrényes főtartókból áll. Az idomacélból hegesztett két párhuzamos emelőgém egy-egy tengelyen és hidraulikus munkahengeren keresztül csatlakozik az alvázból kinyúló tartóoszlophoz. A motor főtengelyére csatlakozik az emelőszerkezet hidraulikus szivattyúja.  A gép kormányzása a kétoldali hajtásba épített tengelykapcsolókat működtető botkormánnyal történik.
                                                    
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                               UNIRAK 400
                   (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Kaposvár)

  A gép helyben fordulásra képes, csúszókormányzású, hidrosztatikus meghajtású homlokrakodó. Körvonalméretei úgy lettek meghatározva, hogy alkalmas legyen zárt vagonokban történő rakodási munkák elvégzésére is. A rakodógép alváza lemezből hegesztett, szekrényes kialakítású. A gémtartó oszlopok között, a gép hossztengelyében található a kéthengeres, négyütemű, léghűtéses dízelmotor. A gép kormányzása a vezetőülés két oldalán elhelyezett botkormányokkal történik. A botkormányok rudazaton keresztül a szivattyúk vezérlőkarját működtetik. A jobb és bal oldali járókerekek hajtása egymástól független, a motor fordulatszámának változtatásával és a szivattyúk töltésállításával szabályozhatók. A vezetőfülke elöl nyitott, igény esetén üvegezett, nyitható ajtóval felszerelhető. A gémszerkezet és a munkaeszköz vezérlése lábpedálokkal történik. A motor fordulatszáma kézi gázkarral állítható.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                               UNIRAK 600
                   (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Kaposvár)                                                                                           

  A gép a 400-as típus továbbfejlesztett változata, alap felépítésében hasonló a korábbi változattal. A motor egy centaflex tengelykapcsolón keresztül 2 db axiáldugattyús Linde szivattyút hajt meg. A Linde szivattyúkhoz további 2 Bosch szivattyú kapcsolódik, melyek közül az egyik a Linde szivattyúk töltésére szolgál, a másik a gémszerkezet olajszükségletét adja. A vezetőfülke borulásbiztos, elől nyitott, rugózott és biztonsági övvel ellátott. A rakodógép KRA árokásó adapterrel felszerelve különféle csatorna- és gödörásái feladatok elvégzésére is alkalmas.
                                                    
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                    UNIRAK 800 HERKULES
                 (Magyar Népköztársaság, Mezőgép Vállalat Kaposvár)

  Motorjának típusa: DEUTZ F3L511, motorteljesítménye 50 kW. Emelőképessége: 7,5 kN,  emelési magassága 3470 mm, üzemi tömege kb. 3600 kg Hidrosztatikus hajtású, csúszva kormányzású homlokrakodó, a gémszerkezet megadott szakítóereje a gyakorlatban jelentősen meghaladja a gyárilag megadott paramétereket , túlterhelhető gém kialakítása van. Olajhűtővel szerelt a hidraulika rendszere.
                                 
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                        Fortschritt T-174-1  forgótornyos rakodó
                   (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Weimar Werk)                                                                     

  A Fortschritt T-174-1 az első olyan Fortschritt rakodógép volt, mely képes 360 fokban körbe forogni és rajta minden rakodási funkció hidraulikusan működtethető. Erőforrása egy 2 hengeres, 36 lóerős dízelmotor, sebességváltója 4 fokozat kapcsolását teszi lehetővé, a géppel elérhető legnagyobb sebesség 18 km/h, tehergépkocsival vontatva 20 km/h. A fékrendszer mechanikus, hidraulikus rásegítővel. A kormányzás szintén mechanikus, servo-hidraulikus rásegítővel. Névleges emelőképessége 2 Mp. A rakodógép széles körben alkalmazható a mezőgazdaságban és egyéb területeken is a cserélhető munkaeszközök révén, melyek többek között különböző méretű és kialakítású markoló kanalak, markoló villák és egyéb speciális eszközök. A rakodógép teljesítménye például homok rakodása közben 100 t/h.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                        Fortschritt T-174-2  forgótornyos rakodó
                   (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Weimar Werk)                                                                     

  A T-174-2 jelű gép  a korábbi T-174-1 típus továbbfejlesztett változata. A hátsó híd két oldalára 1-1, hidraulikusan működtethető kitámasztó lábat szereltek, mellyel rakodás közben a gép stabilitása jelentősen nő. Ennek köszönhetően növelni tudták az emelőképességet ez előző típushoz képest. További újdonság a teljesen hidraulikus kormányzás.  A hordozókocsi vázának két főtartóját és ezeket összekötő kereszttartókat lemezből hegesztett, szekrényes kivitelben készítették. A mellső tengelytesthez csatlakoznak a hajtott és kormányzott kerekek  Az alváz forgózsámolyához kapcsolódik a felépítmény vázszerkezete, ezen van elhelyezve az alap- és pótgémből álló gémszerkezet, a hidraulikus szerelvények, a vezetőfülke és a gép hajtását szolgáló dízelmotor és a mechanikus hajtáselemek. A gémeket kettős működésű munkahengerek működtetik. A fülke panorámaüvegezésű, itt találhatóak a kezelőelemek és a jelzőberendezések.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                      Fortschritt T-185  forgótornyos rakodó
                (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Weimar Werk)                                                                                               

  A Fortschritt T-185 különböző markoló- és kotrókanállal felszerelhető, összkerékhajtású, hidraulikus működésű, forgótornyos rakodógép. Az alváz magába foglalja az alacsony nyomású gumiabroncsokkal felszerelt járószerkezet mechanikus hajtásrendszerét, a futómű hidraulikus kitámasztó szerkezetét és a felépítményt hordozó forgózsámolyt. Ehhez csatlakozik a felépítmény vázszerkezete, amelyen az alapgémből és pótgémből álló gémszerkezet és hidraulikus szerelvényei, a kezelőelemekkel felszerelt vezetőfülke, a rakodógépet meghajtó dízelmotor, a hidraulikus és mechanikus egységek hajtóelemei, valamint a rakodógép működését végző hidraulikus egységek találhatók. A torony vázszerkezetén helyezték el az olaj és üzemanyagtartályt, valamint a gép stabilitását növelő ellensúlyt. A rakodógép munkaeszközei: kétcsészés markolókanál, rönkfogó, kotrókanál, daruhorog, gémhoszabbító.
                                 
Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                      UN-0,50 és 0,53 univerzális forgórakodó
                      (Csehszlovák Szocialista Köztársaság, ZTS Martin)
                                                                                                  
  Az UN-0,50 rakodógép földnek, tüzelőanyagoknak, esetleg más anyagnak a kitermelésére, áthelyezésére és felhalmozására szolgál. Megfelelő kiegészítő berendezések alkalmazásával a gép felhasználható darabáruk fel- és lerakodására, valamint különféle fajtájú anyagok, kőzetek osztályozására és darabolására is. Jól alkalmazható a mezőgazdaságban is szemestermények vagy egyéb anyagok rakodására, mint például tehergépkocsik, pótkocsik, vetőgépek feltöltésére, bálarakásra.
                                         
Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                              TIH-445 DH forgógémes rakodó
                       (Román Népköztársaság, Universal Traktor Brasov)
                                                                                                
  A TIH-445 DH forgógémes rakodógép a Fortschritt T-159 rakodógép romániában gyártott változata. A gép fő szerkezeti egységét a futóművel szerelt hordozóváz képezi, mely két főtartójának szekrényesített mellső része képezi a gémrendszer tartóbázisát. A mellső tartórészbe ágyazták a forgózsámolyt, a gém forgatását biztosító szerkezeti egységeket, valamint a hidraulikus munkahengerek működését vezérlő elemeket. A mellső részhez csatlakozik még a hajtott mellső kerekek háza, a véglehajtás és a kitámasztólábak. A hordozóváz két főtartója között helyezték el a motort, a váltót és a hajtás más egységeit. A rakodógép hidraulikus emelőrendszerének olajszükségletét két hidraulikaszivattyú biztosítja. A PH-14 szivattyú a motortól kapja a meghajtást oldható körmös kapcsolón keresztül. A C 22x szivattyút az adagolószivattyúra épített fogaskerekes hajtómű hajtja, melyen a szervekormány hidraulikaszivattyúja is elhelyezésre került.
Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                      HR-2 csuklós rakodó
                (Magyar Népköztársaság, Október 6. MgTSz Nagyszénás)
                                                                                              
  Az önjáró összkerékhajtású rakodógép a T-150K traktorból lett kialakítva a nagyszénási október 6. MGTSZ. jóvoltából, amely később a sorozatgyártást is végezte. A rakodógépet a Közúti Gépellátó Vállalat és a termelési rendszerek is forgalmazták. Különböző munkaszerszámokkal felszerelve elvégezi mindenféle ömlesztett anyag (föld, homok, kavics, kő, mezőgazdasági szemesterrnények, cukorrépa, szervestrágya,) szállító eszközökre való nagyteljesítményű gépi rakodását, valamint prizmázást és terményfogadást szárító és tároló telepeken. Alkalmas továbbá talajegyengetési, tereprendezési munkák hatékony elvégzésére. A gépet a Rába-180 traktorból ismert Rába M.A.N. 2156 HM6 típusú 6 hengeres diesel motorral szerelték fel. Hidrosztatikus erőátvitellel szerelték, a 150 t/h rakodási teljesítményt is produkáló rakodógépet. 5 féle munkaeszközt biztosított a gyártó a különféle anyagok rakodásához.
Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó