Magyar traktorok                                                       

A Hofherr és Dutra traktorok története 1948-tól 1975-ig                                                  

      A nagy múltú Hofher-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyári Művek Rt. kispesti gyárát 1948-ban államosították és 1950-re épült újjá,majd Vörös Csillag Traktorgyár néven indult újra a termelés. A felszabadulás után az újjáépítéshez elsősorban igénytelen, üzembiztos szállítógépekre volt szüksége az országnak a romok eltakarításához, az utak, az épületek helyreállításához. Ezért a mezőgépgyártásáról híres hajdani Hoffherr gyár utódában hamarosan rátaláltak a dömperek készítésére. A külföldi típusokat elsősorban igénytelenségével felülmúló hazai dömperekbe 4 hengeres DT 413-as típusú Csepel motort építettek be. A bolygóműves lehajtás, a független kerékfelfüggesztés korát meghazudtoló, modern megoldás volt. A dömper mérföldkövet jelentett a Dutra történetében, mert nemcsak a kézi erőt szabadította fel az építkezésen, hanem alapjául szolgált a konstrukciós fejlesztésnek. Nem véletlen tehát, hogy a márkanév, a Dutra első szótagját a "dumper-től" kölcsönözte, a második tag a "traktor-tól" származik. A továbbfejlesztéssel a 3,5 köbméteres alaptípust, a lapátolást felváltó önrakó, majd az univerzális dömpervázra épített forgórakodógép változat követte. Az ötven lóerős dömper alapgép típusneve DR 50/D, amelynek továbbfejlesztett, fülkés hét tonnás teherbírású változata is készült. A későbbi külszíni fejtésekre, nagy építkezésekre tervezett típus a G-116 már 6 hengeres Csepel motorral készült, ez a csúcsmodell már 10 tonna teherbírású volt.
       Vegyes mezőgazdasági gépek gyártása helyett csak a Hoffherr izzófejes traktorok gyártása folytatódott az újjá alakult gyárban. A profilkialakítás után a HSCS R-35 traktor továbbfejlesztett változatát, a G-35-ös típus gyártását kezdték meg, amely acél és gumikerekes változatban készült. Néhány év múlva ezen traktor továbbfejlesztett változataként jelent meg a GS-35-ös típus. 1955-56-ban jelent meg újabb változat, a GS-35-L típusú, amelyet kifejezetten nehéz talajművelési munkák elvégzése fejlesztettek ki. Ebben az időszakban a MÁVAG gyártotta még 20-25 LE teljesítményű izzófejes, fél dízel traktorát MÁVAG T 20-25 jelzéssel. A GS-35 traktorcsalád gyártása mellett a fejlesztésre is nagy gondot fordítottak, így született meg a Csepel Autógyár D-413 dízelmotorjával hajtott DR-50 jelű traktor. A kisebb vonóerőigényű munkákhoz készült el az M-18 és M-25 típus. Az 1950-es évek elején kifejlesztett típusok sorozatgyártásra nem kerültek, legfeljebb néhány darab készült el belőlük. Egyes típusok kifejlesztése titok volt, legfeljebb a Gépkísérleti Intézetben próbálgatták őket, ezután a gyár udvarán használták őket, de idővel a legtöbbjük az olvasztóba került. Az 1954-ben újból megkezdett GS-35 traktortípus gyártását 1956-ban újra beszüntették. Az újabb, korszerűbb traktorok gyártása akadályokba ütközött, így a szovjet, csehszlovák és román traktorok importja kezdődött meg. Az Itthoni traktorgyár egy ideig a GS-35 traktorok gyártása mellett több ezer lánctalpas traktort gyártott orosz mintára, - magyar gyártmányú 4 hengeres motorral - DT-413 néven, majd később új lánctalpas típust fejlesztettek ki, és megjelent DL-70 jelzéssel az új, teljesen magyar fejlesztésű lánctalpas traktor.
       Magyarországon 1957-ben következett be fordulat a traktorgyártásban, mivel nagy igény volt a 25 LE teljesítményű dízel traktorok iránt. Így gyors fejlesztési munkával megszületett az U-28 traktorcsalád, amelynek erőforrása Csepel DT-213-as motor volt, sebességváltója 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. Az U-28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel került forgalomba, a motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, , a rugózott mellső hídra, ültetvényművelő megoldásra vonatkoztak. A nagy vonóerejű lánctalpas traktorok a homokos talajokon történt erős kopások miatt sorra kudarcot vallottak. Ezért korszerű, orrnehéz kivitelű, gumikerekes, négykerékmeghajtású traktorcsalád kialakítását kezdték meg, melynek az első tagja, 1958-ban az UE-28 típusjelzést kapta, mint az U-28 traktorcsalád ötödik változata. Ez az összkerékmeghajtású erőgép a Dutra U-28 típuscsalád legnépszerűbb tagja lett. Készítettek Német gyártmányú, Eicher kéthengeres léghűtéses motorral UEL-28 típust is de ez nem került sorozatgyártásra. Rá egy évre a már fentebb említett DL-70 típusú lánctalpas traktor gumikerekes összkerékmeghajtású változatát is elkészítették, mely a D-4K-70 típusjelzést kapta. A sorozatgyártott modell már 1961 évelején D-4K típusjelzéssel jelent meg, amely egy teljesen új, formatervű, vezetőfülkével ellátott, - a D-4K-70-hez képest sokban módosított - típus volt.
       1960-tól kezdődően a Vörös Csillag Traktorgyár 1954-ben létrehozott Kísérleti Műhelyében a fejlesztések hihetetlen tempóban, és hatalmas léptékben folytak, és a prototípusok nagyon hamar sorozatgyártásra kerültek. Elkészítették az akkor már régóta gyártott Dutra dömperek alapjainak felhasználásával az univerzális Dutra-3500(Frak-B1) rakodógépet. Kifejlesztettek egy szőlő és gyümölcsültetvények művelésére szánt UH-40 típusú, összkeréhjatású, hidastraktort, melyből alig félszáz darabos széria született a Csongrád megyei ÁMG telepén. Elkészült néhány darab a 4 hengeres Csepel motorral szerelt UE-40-es traktorból, melyek az UE-28 traktorok teljesítménynövelő fejlesztését szolgálták. Alig jelent meg és kezdődött el a sorozatgyártása a D-4K traktornak, rá két évre 1963-ban már elkészült a hathengeres Csepel motorral szerelt D-4K-B traktor prototípusa, amely külsőre még nagyon hasonlított elődjére. Viszont már az egy évvel későbbi nullszériában gyártott változata, új formaterv eredménye volt. 1965-től teljesen felváltotta a korábbi típust, és már csak ezt gyártották sorozatban. A gyár mérnökei 1966-ban az összkerékmeghajtású traktorcsaládot az 55-60 Lóerős kategóriában, az UE-40-es kísérleti traktorokkal folytatott vizsgálatok eredményeként, egy új taggal bővítették. A Dutra-4400/ UE-50 típust 4 hengeres Csepel diesel motor hajtotta és teljesen új szögletes motorháztetővel, szerelték. A vezetőfülkéje a D-4K traktorokról jól ismert fülke volt, amelyet időközben az UE-28 típus is megkapott. Ez az új négykerékmeghajtású traktor kifejezetten a magyar igények kielégítésére készült, csak nagyon kis darabszámban került exportra.
1968 újabb jelentős évszám a Gyár életében. Elkészültek, és bemutatásra kerültek újabb, eddig féltve őrzött fejlesztések, mint például a Dutra-Steyr 110 Magyar-Osztrák együttműködésben készült traktor, amelyet Steyr gyártmányú, hathengeres, motor hajtott. A traktor alapvetően a D-4K-B típus egyik fejlesztett változata volt, többtárcsás TLT kapcsolóval, és Steyr-Bosch fejlesztésű hidraulika rendszerrel szerelve. Közben történtek az alap D-4K-B traktoron is változtatások új hárompont függesztésű vonókeret, módosított első híd, új műszerfal, TLT hajtás, többféle motorváltozat (Perkins, Leyland-Pezetel). Jelentős újdonság volt még hogy megjelentek a D-4K-B traktorok hátsókerékhajtású változatai Dutra-4652 és 4654 típusjelzéssel. Ezen traktorok első hídja a már jól ismert és fentebb már említett Dutra DR-50/D dömperekből származott. Sajnos sorozatgyártásuk nem indult meg. Ugyanebben az évben az UE-28 típus is új motorháztetőt kapott. 1969-ben megkezdődött egy nagyobb (Dutra-6500/HORAK) önjáró csuklós kormányzású homlokrakodó fejlesztése. Megjelentek az UE-28 traktorok növelt motorteljesítményű változatai a Dutra-4000/4010 és 4020 típusok.
       1970-től aztán felsőbb politikai, pártállami intézkedések nyomán a leépülés időszaka jött el a Vörös Csillag Traktorgyárra. A központilag alacsonyan tartott eladási árú UE-28/Dutra-4000 sorozatú traktorok veszteséges előállítása megszűnt, rá egy évre hasonló okok miatt, a Dutra-4400/UE-50 traktor gyártását is leállították. Lényegében 1972-től csak a D-4K-B traktorok változatai, az alaptípus Dutra D-4K-B, a Dutra-Steyr 110, ill. az ugyanebben az évben kialakított D-4K-B/Dutra-1000 traktor és a Dutra rakodógépek maradtak gyártásban. Bár a Gyár megjelent még új fejlesztésekkel, - további tagokkal bővítve az Dutra-1000-es szériát, - megalkotta Dutra-1100 és Dutra-1300 traktorokat melyek a 70-es évek hazai traktorgyártásának legmodernebb fejlesztései közzé tartoztak. Sorozatgyártásuk a magas előállítási költségek miatt nem indult meg. 1973-ban megszületett a döntés, hogy a teljesen állami tulajdonú vállalatot 1973-tól a Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz Csatolják, és a gyártásban maradt Dutra traktor típusok előállítását 1975 nyarán befejezik.
       Azt, hogy a Dutra traktorok korszerű konstrukciójú gépek voltak a maguk korában, ma már senki nem vitatja. Mindenki tisztában van azzal a ténnyel, hogy gyártásuk leállítása és a Gyár megszűntetése egész más, felsőbb politikai, hatalmi érdekek és csoportosulások döntése volt. A Vörös Csillag Traktorgyár fennállásának 1948-tól 1975-ig tartó időszakát DUTRA korszak néven őrzi meg a mezőgép ipartörténelem.

A Rába gyár története a mezőgépgyártásban

       A Rába cégbejegyzés szerinti nevén a Magyar Vagon és Gépgyár nevet viselte, amely először a vasúti járműgyártásban majd teherautók, kamionok, futóművek illetve diesel motorok gyártásában szerzett világhírnevet és elismerést. A járműgyártás és mezőgépgyártás házasságát évtizedek óta több vezető világcégnél meglehetett figyelni. A két fajta tevékenység együttes folytatásának nálunk is vannak hagyományai. A Magyar Vagon és Gépgyár Hanomag W. D német licenc vásárlással 1914-ben valósította meg a K-1 és K-11 típusú motoros ekék gyártását.. A gépgyár 40 lóerős Rába motorekéje 10 óra alatt 7-8,5 katasztrális holdat tudott fölszántani. Már az első világháború előtt keresettek voltak a német gyártók által kifejlesztett motorekék. Ezek a merev tengelyű, a munkagéppel összeépített erőgépek könnyebbek, mozgékonyabbak és olcsóbbak voltak (beszerzési ár, fenntartási költség vonatkozásában) az egyéb szántógéprendszereknél. A kis fogyasztású motorekék a háború idején különösen fontosakká váltak. A Rába kistraktor kéthengeres, négyütemű benzin vagy petróleum üzemű motorral készült. A Magyar Vagon- és Gépgyár Rt. 1930-ban jelentkezett a Rába kistraktorral. Az új konstrukció hiánypótló volt a hazai piacon, a kisebb mezőgazdasági üzemek erőgépellátását szolgálta, és a Rába-15 nevet viselte A győri kistraktor 15 lóerős benzin vagy petróleum üzemű motorjával, 900 kg-os önsúlyával és kedvező árával- amely a 20-24 lóerős traktorokénak a felét tette ki - versenyképes termék volt. Elterjedését egyrészt a világgazdasági válság következtében összeomló piac, másrészt a gép szolgáltatásainak szűkössége (előremenetben csak egy sebességgel rendelkezett, vontatásra nem volt alkalmas) akadályozta meg. Mindössze 45 darab készült belőlük. Az 1924-ben megszületett Rába Mindenes kistraktor gyártását és értékesítését csak az 1930-as években tudták megkezdeni. A Rába, a kistraktorok hiányosságain okulva, erősebb és nagyobb tudású benzinmotoros erőgépet szerkesztett. A 20-25 lóerős Rába Mindenes traktor már négyfokozatú sebességváltóval rendelkezett. Gumikerekei és megnövelt sebessége révén alkalmas volt vontatásra is. Győr ennek ellenére sem nem vált a traktorgyártás fellegvárává, hiszen 1944-ig csak mintegy 250 traktort készítettek. A második világháborút követően a gyár államosítása után a járműgyártás fellendítése került újra a középpontba és a mezőgazdasági erőgépek gyártását teljesen abbahagyták. Időközben a Magyar mezőgazdaság jelentős fejlődésen ment keresztül. Kialakult a nagyüzemi gazdálkodás, megalakultak a Termelő Szövetkezetek és az Állami Gazdaságok, illetve a több gazdaságot átfogó termelési rendszerek, amelyek munkája nyomán elismerésre méltóan növekedtek a termelési hozamok.
       A mezőgazdaságban végbement szervezeti változások a termelési eredmények, azok stabilizálásának és továbbfejlesztésének igénye újfajta, hazánkban eddig nem látott mezőgazdasági termelő eszközök használatát és gyártását követelte meg. A kialakult helyzetben a mezőgazdasági termelési rendszerek és az állami irányítás kérésére (utasítására) a Rába 1974. év végén újra mezőgazdasági erőgépek gyártását kezdte meg az amerikai Steiger Cougar II traktor kooperációs gyártásával, A Rába-Steiger 245 traktor szériagyártása még a központi gyárban indult, de a sorozatgyártást a nemzetközi hírű Vörös Csillag (korábban HSCS) Traktorgyár kispesti gyárában folytatták 1975. közepétől. A Rába-Steiger a nagyüzemi talajművelés meghatározó jellegű erőgépe lett. Forgalmazása és használata szükségszerűen erősítette a Rába és a mezőgazdasági szervezetek, a termelési rendszerek és az Agrotröszt üzleti műszaki kapcsolatát. 1976. év végén megjelent a Rába-180-as univerzális, korszerű négykerékmeghajtású, univerzális többcélú eszközhordozó erőgép. A kispesti gyár 1977. augusztustól állt át az Rába-Steiger gyártásáról az új Rába-180-asok előállítására és közel másfél év alatt, összesen 605 darabos szériát készítettek belőle. A 180-as típus megépítésével közel egy időben elkészítették a Rába-500 traktor prototípusát, melyet 1977 tavaszán mutattak be először. Dupla, egyenként 245 lőerős motorral készült, így a közel 17 tonnás gép 490 lőerős volt.
       1978-ban a Rába MVG.–hez csatolták üzemegységeivel együtt a Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyárat ahol IH licenc alapján gyártottak, - a nagy teljesítményű erőgépekhez megfelelő munkaszélességű - munkagépeket. 1979-ben bemutatkozott a Rába-Steiger új 250 és 360 lóerős változata, sőt a Rába-S. 250 nagysorozatú gyártását elkezdték a kispesti üzemben, de rákövetkező évben egy tucatot a 360-asból is készítettek az IKR Bábolna rendelésére. 1982 júliusában, a kispesti üzemből a traktorgyártás Győrbe, a központi gyárba költözött. A győri gyár a 80-as években kb. 100-200 darab Rába-Steiger erőgépet gyártott évente, amelyek döntő többsége itthon állt munkába. 1984 év elején az új Rába D11 TL motor kipróbálásra került a Rába-Steiger erőgépeken is. A három új prototípus motorral szerelt traktor a Rába-Steiger 280, jelzést kapta és rajtuk került bevezetésre szériában az új traktor futómű is. Ekkortól kezdődött el a Rába-15 kistraktor gyártása is, amelyből több ezer darab készült, és rendkívül népszerű lett hazánkban. Az 1985-ös OMÉK-on bemutatkozott a fentebb említett Rába D11 TL típusú új motorral szerelt, teljesen új konstrukciójú korszerű nagytraktor, a Rába-300 erőgép. A hazai formatervező által megálmodott külsővel rendelkező traktorból, a bemutatkozás évében három prototípus készült, majd 1987 elején egy 12 darabból álló kis sorozatot is készített a gyár. 1990 év végén a gyár átmenetileg befejezte a Rába Steiger traktorok gyártását, és más import traktor forgalmazásában látta a jövőt. Szűk három év szünet után 1993-ban újra beindították a Rába-250 traktor gyártását 3 db traktor elkészítésével, 1996-ban már 30 korszerű Rába D10TLL motorral szerelt 250-es készült. 1997-ben 35, 1998-ban 20, 1999-ben pedig 5 darab erőgépet gyártottak, igaz ekkorra már egy 320 lóerős típussal is kiegészült a választék. Az utolsó erőgépek 2002-ben hagyták el a gyárat.

 
                          HSCS Hofherr G-35 izzófejes traktor
         (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)                                                                                

  A Hofherr G-35 ("körmös") traktor  az R-35-ös típus továbbfejlesztett változata, mely izzófejes és elsősorban acélkerekekkel készült szántás és talajművelés céljára. A traktor hátsó kerekein úgynevezett körmök vannak, amelyek a jobb kapaszkodást segítik elő. A mellső kerekek sima felületűek. A mellső tengely kormányzott, merev építésű. A típuson belül kialakították a közúti vontató változatot is, amelyet gumiabroncsokkal láttak el és felszerelték a közúti közlekedéshez szükséges kiegészítő berendezésekkel. A traktorhoz csak vontatott munkaeszközök csatlakoztathatóak, mivel függesztőberendezéssel nem rendelkezett. Az acélkerekes változatnál közlekedéskor a hátsó kerékre fémabroncsot helyeztek el.  A traktor jobb oldalán szíjtárcsa található, amely alkalmas cséplőgépek és egyéb helyben üzemelő mezőgazdasági munkagépek meghajtására.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
               Dutra UE-28 összkerékhajtású, univerzális traktor
         (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)                                                                                

  Az UE-28 jelű, összkerékhajtású, univerzális traktor a középnehéz traktorok csoportjába tartozik. Korszerű felépítésénél, súlyeloszlásánál fogva egyesíti magában a kerekes traktorok mozgékonyságát és a lánctalpas traktorok kapaszkodóképességét. Vontatási hatásfoka laza szerkezetű talajokon különösen kedvező hatásfokú a kétkerékmeghajtású traktorokéhoz képest. Súlyeloszlásánál fogva a traktor teljes súlyadhéziós erő hasznosítható. Így nehéz útviszonyok mellett, mint vontató, jól használható. A mezőgazdasági munkákban - talajművelés, vetés, kultivátorozás, fűkasza, silókombájn vontatás és meghajtás, szállítás stb. - jól használható. A homokos területeken a szőlő és gyümölcstermesztés kedvelt erőgépe. A beépített mászósebesség alkalmassá teszi palántázó, répaegyelő munkák elvégzésére. Szíjtárcsája cséplőgépek, takarmányelőkészítő gépek hajtására szolgál.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                 Dutra D4K összkerékhajtású, univerzális traktor
         (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)                                                                                

   A D4K traktort összkerékhajtása, nagy motorteljesítménye alkalmassá teszi a középnehéz lánctalpas traktorokhoz hasonló munkavégzésre. Előnyösen használható nehéz terepviszonyok mellett lápos és homokos területeken. A mélyszántási és talajlazítási munkák végzésén kívül kisebb teljesítményigényű földmunkáknál is jól alkalmazható. A D4K traktor önhordóvázra épül. A hajtás a sebességváltóműről a mellső tengelyre kardántengelyeken és kiegyenlítőművön keresztül jut. Közúti közlekedésnél a mellsőtengelyhajtás kikapcsolható. A hátsó futómű kiegyenlítőművön és bolygóműveken keresztül kapja  a hajtást. A D4K traktorhoz külön megrendelhető a hidraulikus emelő-berendezés, a mellső kerék légfékberendezése, a mászósebesség berendezés, szíjtárcsa, vezetőfülke, mellső TLT, pótsúlyok, valamint hidraulika vezeték pótkocsi billentéséhez.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
               Dutra D4K-B összkerékhajtású, univerzális traktor
         (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)                                                                                

  A Dutra D4K-B összkerékhajtású, univerzális traktor, melynek motorteljesítménye 90 LE. A traktor súlya, az összkerékhajtás és a motorteljesítmény biztosítják a nagy vonóerőt és vonóhorog-teljesítményt, amely a mezőgazdasági gyorsművelés igényét kielégíti. A traktor kiválóan alkalmas nagy vonóerőigényű nehéz talajművelő- és földmunkagépek vontatására, valamint jól alkalmazható erdőgazdaságokban is. Az erőgép nagy teljesítményt igénylő betakarítógépek üzemeltetésére, és az őszi betakarításnál igen gyakran előforduló sáros talajon, a pótkocsik kiközelítésére is alkalmas. Közúti szállításra is igen jól használható, mivel a KPM típusengedélye alapján 1db 700 kg összsúlyú féknélküli, 1 db 3500 kg önsúlyú ráfutófékes, valamint 2db, összesen 9000 kg összsúlyú, vagy 1db összesen 16000 kg összsúlyú légfékes pótkocsi vontatására alkalmas. A traktort Csepel és Perkins motorral egyaránt készítették.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                          Rába-15 kistraktor
           (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

  A Rába kistraktor formaterve 1983-ra készült el, majd 1984-ben a gyártás előkészítése kezdődött meg. 1985-ben már bemutatták a nagyközönségnek a Rába-15 traktort. További változata a Rába-16 és Rába-17 típus. Mindhárom kistraktor más-más típusú és teljesítményű motorral rendelkezik. A traktor fürgeségét és jó irányíthatóságát a csuklós vázszerkezeten, a mechanikus vagy hidraulikus kormányzáson kívül a mechanikus sebességváltójával elérhető négy előre- és ugyancsak négy hátrameneti sebességfokozatnak köszönheti. A hengereskerék eltolásával a hátsó futómű kikapcsolható. A teljesítményleadó tengely működtetését a sebességváltómű bal oldalán elhelyezett kézikar segítségével motor- vagy menetarányos helyzetbe hozhatjuk. A gép függesztőszerkezettel és kihelyezett munkahenger működtetésére hidraulikus gyorscsatlakozóval rendelkezik tel. Elektromos berendezései között hétpólusú dugaszolóaljzat szolgálja a pótkocsivontatás céljait
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
               Rába-180.0 összkerékhajtású, univerzális traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

  A traktor négykerékhajtásos, elől-hátul függesztőművel és teljesítményleadó tengellyel rendelkezik. Függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel talajművelésre, vetésre, növényvédelemre, szerves-, és műtrágyaszórásra, szállításra és betakarítógépek üzemeltetésére alkalmas. Erőforrása hathengeres, négyütemű, közvetlen befecskendezéses, MAN égésterű, vízhűtéses dízelmotor. A sebességváltómű 2 mászó, 8 előre és 2 hátramenet fokozatot biztosít. A kerekek hajtása az osztóműről kardánhajtással történik. A teljesítményleadó tengelyek fordulatszáma 540 min-1 vagy 1000 min-1  lehet. A traktoron elöl 1db, hátul 2db kettős működésű kihelyezett munkahenger csatlakoztatására van lehetőség. A kormánymű hidrosztatikus, mellső és összkerék kormányzással, amelynél lehetőség van oldalazó mozgásra is. A vezetőfülke panoráma ablakozással ellátott biztonsági fülke, szellőztethető, hűthető és fűthető.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                     Rába-Steiger 245 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                     &n<>
bsbr

  A Rába-Steiger 245 traktor az 50 kN vonóerőosztályba tartozó, négykerékhajtású, csuklós kormányzású erőgép. A traktorral energetikailag összhangban lévő függesztett, féligfüggesztett vagy vontatott munkagépekkel a szántáson túlmenően a talajelőkészítés további főbb munkafázisai. pl. szántáselmunkálás, magágykészítés is jó hatásfokkal végezhető. Erőforrása 6 hengeres, négyütemű, vízhűtéses, turbófeltöltős, dugattyúkamrás dízelmotor. A tengelykapcsoló kéttárcsás, száraz kapcsoló, 10 előremeneti és 2 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A traktor váza hegesztett lemezszerkezet, mely mellső és hátsó részből áll. A mellső részen a motor és sebességváltómű van felszerelve, illetve erre van erősítve a futómű és a vezetőfülke is. A hátsó részre, amely egyben az üzemanyagtartály is,  a hátsó futómű és a munkagépkapcsoló berendezések vannak felszerelve.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók Videó
 
                           Rába-Steiger 250 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                
  A Rába-Steiger 250 traktor négykerékhajtású, nagyteljesítményű erőgép, a Rába-Steiger 245 továbbfejlesztett változata. Motorja már levegő-visszahűtéses és alacsonyabb a névleges fordulatszáma, a turbófeltöltő típusa is változott. Nagyobb teljesítményű indítómotort és új típusú generátort szereltek be. Levegőszürőbetét-állapotjelző is helyet kapott. Új visszajelző, ellenőrző és hibajelző lámpák kaptak helyet a műszerfalon, a régi kormánykereket pedig kicserélték magyar gyártmányúra. Az indítást a régi elfordítható indító kapcsoló helyett új indító nyomógombbal oldották meg. Az új hidegindító kéziszivattyú gombbal különleges hidegindító keveréket lehet az indítás megkönnyítése végett a motor szívócsövébe fecskendezni és –5 oC környezeti hőmérséklet alatt már célszerű használni.  Felszerelték a vezetőfülkét jobb oldalon fent egy szlipjelző műszerrel. A fülke új AGIS-PTUJ vezetőülést kapott, amely már a vezető testsúlyához is állítható.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók Videó
 
                           Rába-280 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

Rába-280 összkerékhajtású traktor

  A RÁBA-Steiger 280 nagyteljesítményű összkerékmeghajtású traktorból 2 példány készült, kb. 1985-ben a Rába-300 traktor létrehozásával egyidőben. Lényegében a RÁBa-300 traktor Rába D-11TL típusú új diesel motorjával szerelt Rába-Steiger traktorról van szó, többi részegysége megegyezik a Rába-Steiger 250-es típussal. Így egy növelt teljesítményű Rába Steiger traktort hoztak létre mely már jóval modernebb motorral rendelkezett mint az alaptípus. A Rába D-11TL motorról már kifejlesztésekor tudni lehetett hogy beszerelhető lesz a Rába-250-es erőgépek hagyományos Rába-Man D-2156 MTKL-6 típusú motorjainak helyére. A Rába-Steiger 280-as lényegében ennek az előbb említett összeépítésnek a gyári adaptációja.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                           Rába-300 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

  A Rába-300 traktor kifejlesztésére azért volt szükség, mert a nagy termelési rendszer nagyobb erőgépet is igényelt, mint a Rába-Steiger 250. A nagyközönség először az 1985. évi OMÉK-on láthatta a gépet, majd a további években kiállításokon és gépbemutatókon, de a sorozatgyártása sohasem kezdődött meg . A gép méreteiben és motorteljesítményében is növekedett a 250-es típushoz képest. Motorja 280 lóerős, Rába-DII-TL típus. Módosították a csuklórészt, TLT-t is elhelyeztek a traktoron. Módosították az osztóművet, így az eddigi 10 helyett 20 sebességfokozat kapcsolható. Könnyebb kezelhetőségű lett a 3-pont függesztés. A vezetőfülke is korszerűsödött, átcsoportosították a kezelőszerveket, változott a légkondicionáló, fényelnyelő üvegeket kapott, a műszerfalba építettét a  terhelésarányos üzemóraszámlálót és a szlipjelzőt. 
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                           Rába-320 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

  A Rába-320 traktort az 1990-es évek közepén fejlesztették ki. A traktor motorja RÁBA D10 TLL-235 típusú, turbófeltöltős diesel motor. A tengelykapcsoló DANA-Spicer gyártmányú. A sebességváltóval 10 előremeneti és 2 hátrameneti fokozat kapcsolható, terep- és országúti fokozatváltóval van ellátva. Az osztómű RÁBA gyártmányú egyfokozatú fogaskerekes hajtómű. Kenése és hűtése kényszerolajozással történik a sebességváltó olajozási rendszerébe bekötve. A motor hűtése zárt rendszerű szivattyús vízhűtés, rövidre záró termosztáttal. A mellső és hátsó futómű Rába gyártmányú öntött hídházas hajtott futómű, lamellás differenciálzárral. Az erőgép 20,8x34 Rl abroncsméretű ikerkerékkel vagy 30,5x32 Rl méretű egyedi abroncsozással szerelhető. A hátsó függesztő szerkezet hidraulikus pozícióhatárolóval van ellátva.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                           Rába-360 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                
  A Rába Steiger 360 traktor nagyteljesítményű, négykerékmeghajtású traktor, amely a 245-ös alaptípusból lett kifejlesztve. Az erőgépet 1980-ban mutatták be először az Agromashexpon és az OMÉK-on, és készült egy 0 széria belőle, aminek tagjait utána a még évekig láthatták a szakemberek különböző gépbemutatókon, illetve a Bábolnai Napokon. A legnagyobb eltérés a régebbi típusokhoz képest a meghajtómotorban van, mivel ez a traktor már egy 6 hengeres Cummins gyártmányú motorral üzemel. Az alvázszerkezet és a kormányhengerek csap furatait a nagyobb élettartam és az egyszerűbb javíthatóság érdekében hő kezelt perselyekkel látták el. Az erőgépbe Dana-Spicer SST-1010 2A/2 típusú amerikai sebességváltó, és ugyancsak Dana Spicer SAE10-C-2 típusú nehézüzemű kéttárcsás tengelykapcsoló került beszerelésre. Az osztómű és a mellső illetve hátsó futómű RÁBA gyártmányú lett, erősített kivitelű.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                         Rába-500.0 összkerékhajtású traktor
          (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár)                                                                                

  A Rába 500.0 egy kísérleti erőgépvolt, melyből csak néhány darab készült. A nagyközönségnek 1977-ben mutatták be az Agromasexpo-n, majd az 1978-as Bábolnai napokon is, ahol a szántóföldi gépbemutatón nehéztárcsával láthatták az érdeklődők a gépet. Az akkor nagy feltűnést keltő gép sok szántóföldi vizsgálaton és mérésen illetve módosításon esett át de csak prototípus maradt. A kettő darab, egyenként 245 lóerős motorral rendelkező gép névleges teljesítménye 360 kW / 490 LE. A sebességfokozatainak száma 5 előre 1 hátra. A 17 060 kg tömegű gép 8 darab 30,5X32” méretű abronccsal szerelt kerekekre támaszkodott. A traktoron hidraulikus függesztőberendezés nem volt, csak vonólappal rendelkezett.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                  Varitrak M 63 mezőgazdasági eszközhordozó
                (Magyar Népköztársaság, Közúti Gépellátó Vállalat)                                                                                

  Az alapgéppel egy menetben több munkaműveletet lehet végezni, mert elöl, hátul és az alvázon egyaránt hordozhat és működtethet munkaeszközöket. Az alapgép előre és hátramenetben is dolgozhat, a vezetőülés és a kormány 180°-kal elfordítható. A gép elöl és hátul egyaránt rendelkezik függesztőszerkezettel (elöl három- és négypont függesztés, hátul szabványos hárompont függesztés ), teljesítményleadó tengellyel és kihelyezett munkahengerek működtetéséhez szükséges csatlakozókkal. A menetsebesség mindkét irányban fokozatmentesen állítható. A gépre nemcsak mezőgazdasági eszközök, hanem úttisztító eszközök is szerelhetők. A kisméretű, oldalt elhelyezett fülke lehetővé teszi az alapgép felett is elhelyezhető munkagépek használatát. A gépre szerelhető tartályok illetve munkaeszközök cseréjéhez nem szükséges daru, külön erre a célra kifejlesztett szerkezettel végezhető. A gépet az 1984-es Bábolnai Napokon is bemutatták.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
               Varitrak 4x4 K1 többcélú eszközhordozó erőgép
                (Magyar Népköztársaság, Közúti Gépellátó Vállalat)                                                                                

  A traktort 1985-ben mutatták be először az IKR Gabonatermelési Tanácskozásán, mely az M 63 típus továbbfejlesztett változata. Lényeges újdonság az összkerékhajtás, a 60-40 % súlyeloszlás, a négy egyforma méretű kerék, a középen elhelyezett vezetőfülke. Erőforrása egy 180 lóerős Rába motor, sebességváltója Csepel-ZF, mely irányváltóval is rendelkezett. A gép első és hátsó részén is van függesztőszerkezet és teljesítményleadó tengely, mely cserélhető 20 vagy 21 bordás tengelycsonk. A traktor üzemi fékberendezése egykörös, négykerékre ható légfék, pótkocsi csatlakozással. A rögzítőfék két kerékre hat. A kihelyezett munkahengerek működtetéséhez elől és hátul egyaránt 3-3 darab csatlakozó található. A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz. A mechanikusan kapcsolt fokozatok egymást átfedő sebességtartományokban hidrosztatikusan, fokozatmentesen módosíthatók. A gép a bőnyrétalapi Kossuth TSz-ben dolgozott, ahol szántásban, magágykészítésben és vetésben is kipróbálták.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
               Varitrak 4x4 K2 eszközhordozó többcélú erőgép
                (Magyar Népköztársaság, Közúti Gépellátó Vállalat)                                                                                

  A Varitrak 4x4 erőgép második változata az úgynezevezett K2-es prototípus 1986-ban készült el, melyet elődjével együtt a Bábolnai Napokon láthatták először az érdeklődők. Jelenetős változásokat eszközöltek mind külsőleg, mind szerkezetileg, valamint a súlyeloszlás 50-50 %-ra módosult. A traktor újonnan kifejlesztett váltója lehetővé tette, hogy 2,92-14,28 km/h sebességhatárok között bármilyen sebesség elérhető. Ezt a mechanikus fokozaton belüli hidrosztatikus sebességmódosítás teszi lehetővé. A munkagépek csatlakoztatásának és üzemeltetésének szempontjából hasonló tulajdonságokkal bír, mint elődje. A Varitak prototípusok ezen példánya jelenleg is üzemel, Nagycenken. Szántásban például egy öt fejes ágyekével napi 10-11 hektár teljesítményt produkál 22-24 l/ha fogyasztással.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó